Bilhistorisk Senter

Publisert av Anne Helga Bruhn den 08.04.24.

Besøk på E*A*C Bilhistorisk Senter i Sørum.

På Medlemsmøtet 06. mars besøkte vi Eight Amcars Club sitt bilhistoriske senter på Knatten. Og ikke visste vi at en liten tur over grensa til Sørum kunne bli som en liten Amerika-reise. Vi ble tatt imot av klubbens president og primus motor Jack Tveter i klubbens flotte nye lokaler, som ble åpnet våren 2023. Vi fikk høre historien om noen bilentusiaster som i 1976 bestemte seg for å ta vare biler fra åtte av de mindre amerikanske produsentene: DeSoto, Kaiser, Frazer, Henry J, Hudson, Nash, Packard og Studebaker, årsmodeller fra 1946 til 1966. Derav kommer navnet «Eight Amcars Club».

Klubben er etablert som en stiftelse fra 2014 og har nå en unik samling av biler, trolig den eneste av sitt slag i verden. De har hentet inn alt fra biler som er kjørbare til «biler i bæreposer», totalt over 400, hvor ca. 175 nå er restaurert og utstilt i lokalene på Knatten. Det er veldig imponerende å se resultatet av det som disse entusiastene satte i gang i 1977, da de bestemte seg for å ta vare på biler som ble definert som «ukurante». Derav kommer nok et navn: «Ukurant-klubben».

Det er også opprettet en egen ungdomsavdeling (Mekkegruppe) som støttes av Sørum Lions. Dette er et tilbud til ungdom som ønsker å forberede seg på et industrielt yrke som feks. bilmekaniker eller som driver med motorsport som hobby.

Opplevelsen av å være på amerika-reise, ble forsterket av at lokalet er utstyrt med en skikkelig «American Diner». Etter medlemsmøtet fikk vi servert karbonadesmørbrød og verdens beste kringle her. Takk til familien Gundersen, som driver spisestedet. Senteret og Dineren er åpent onsdag til søndag, mandag og tirsdag etter egen avtale.