Busstur til Trysil

Publisert av Anne Helga Bruhn den 04.03.24.

Vinterferie 2024 - Busstur til Trysil

Klokken 7.15 ble vi hentet av bussen på Kløfta togstasjon. Bak rattet satt Jørgen fra Jessheimklubben og Svein Erik og jeg var heldige som fikk være med. I løpet av kort tid var det ankommet en gjeng trøtte, men spente ungdommer på bussen. Så bar det videre til Nordby ungdomsskole på Jessheim for å hente resten. En enda større gjeng med morgentrøtt ungdom, Terje og Niklas fra Jessheimklubben og 4 ledere fra FABU. Totalt var det 45 glade barn mellom 12-17 år som så fram til en fin dag i skibakken.

Det var grått og tåkete på vei nordover og etter en drøy times kjøring var det kaffe-/tissestopp på Miklagard ved Elverum. Da vi etter hvert nærmet oss Trysil lettet tåka og sola tittet fram, som bestilt! Etter å ha parkert bussen ble det mye armer og bein for å finne eget utstyr - utdeling av heiskort - og finne seg en gjeng å kjøre på ski med.....Mange hadde alpinutstyr, noen hadde snøbrett og noen måtte leie utstyr.

Mens gjengen forsvant til heisene var vi 5 fra Lions som satte opp en paviljong, et beachflagg fra Lions, campingbord, kokeplater med gass og hundrevis av pølser. Jørgen hadde handlet rikelig og på menyen sto det svinepølser, kyllingpølser, lomper og saft. Det kom en jevn strøm som ville ha pølser - så forsvant de opp i bakken igjen. Noen skuelystne kom forbi og ville også ha pølser, de trodde vi solgte til alle. (Kan jo være en idé neste gang?) Fordi det var noen til og fra skjedde det noe nesten hele tiden, så tida gikk ganske fort selv om det ble mange timer.

Selv om sola forsvant litt for fort var det grei temperatur på ca. minus 2. Flotte forhold i bakken og fint område. Til å være en dag i vinterferien var det absolutt ikke overfylt av folk og biler der. Men vi koste oss, spiste pølser selv, skravlet med andre bussjåfører på tur og serverte ungdommene. Noen spiste 1 og noen kunne spise 17 pølser (fortalte Jørgen).

Returen gikk 1630 og etter en ny stopp på Miklagard var vi på Kløfta kl. 20. Det virket som alle var fornøyde og takknemlige for Lions' bidrag. En FABU-leder fortalte at de brukte mye tid og ressurser på å skaffe penger til de ulike arrangementene som de planlegger hvert år. Jeg synes det ble en hyggelig tur og at vi i Lions gjorde en hederlig innsats for felleskapet!

Tekst og foto: Torill